Lobby {lob~by}:
1. A hall, foyer or waiting room at or near the entrance to a building such as a hotel or a theater.
2. A public room next to the assembly chamber of a legislative body.
3. A group of persons engaged in trying to influence legislators or other public officials in favor of a specific cause.

Παρασκευή 18 Ιανουαρίου 2013

Νομοσχέδιο ΥΠΟΤ: Μία πρώτη διαπίστωση και λίγα για την περίπτωση του ΕΟΤ


Το διαβάσαμε προσεκτικά. Ένα πρώτο συμπέρασμα για το νομοσχέδιο; Είναι σχεδόν κάθε άρθρο και “είδηση”. Και όχι τόσο σε μείζονα κλίμακα και οριζόντιες διατάξεις, αλλά σε πολυάριθμες  μεμονωμένες παρεμβάσεις, που είτε βελτιώνουν ή συμπληρώνουν υφιστάμενα πλαίσια, είτε εισάγουν νέες ρυθμίσεις. Υπάρχουν και ζητήματα που πρέπει να τα δούμε πιο προσεκτικά και άλλα που θέλουν λίγο ψάξιμο...

...για το που ακριβώς στοχεύουν και αποσκοπούν, αλλά σε γενικές γραμμές είναι ένα νομοθέτημα που δείχνει, αφενός μεν ότι προηγήθηκε συστηματικά δουλειά και προετοιμασία επί σειράς νόμων, διατάξεων και πλαισίων για πολλούς τομείς και κλάδους του τουρισμού, αφετέρου δε ότι επιχειρεί να διευθετήσει κενά και εκκρεμότητες πολλών χρόνων.
Απομένει να το δούμε και στην τελική μορφή του.
Ειδικά για τον ΕΟΤ, όπου ήδη έχουν προκληθεί αντιδράσεις, αυτό που αισθανόμαστε την ανάγκη να επισημάνουμε είναι ότι αυτό που χρειάζεται τώρα, δεν είναι φωνές και κραυγές, αλλά επιχειρήματα, συντονισμός κινήσεων, επιμονή και πειθώ. 
Η εικόνα που έχουμε εμείς αυτήν τη στιγμή, είναι ότι οι διατάξεις που αφορούν στην μεταβίβαση αρμοδιοτήτων από τον Οργανισμό στο Υπουργείο, δεν είναι οριστικές. Αυτό, άλλωστε, σημαίνει “διαβούλευση” και το ότι το νομοσχέδιο αυτό βγήκε πρώτα σε διαβούλευση, είναι μία σημαντική εξέλιξη.
Αυτό που δεν ξέρουν πολλοί, είναι ότι τους τελευταίους μήνες, δόθηκαν σφοδρές μάχες, ακόμα και σε ανώτατο πολιτικό και κομματικό επίπεδο για τον ΕΟΤ και την τύχη του, από ανθρώπους που υπερασπίστηκαν τον Οργανισμό, παρά το δυσμενέστατο και απαξιωτικό κλίμα που έχει εμποτίσει σχεδόν ολοκληρωτικά το πολιτικό και κομματικό μας σύστημα, αλλά και μέρος της υψηλόβαθμης Δημόσιας Διοίκησης
Διότι δικαίως ή αδίκως, στο ευρύ πεδίο επικοινωνίας και ενημέρωσης, τα μόνα θέματα για τα οποια ακούγεται ο ΕΟΤ εδώ και τρία χρόνια, είναι αρνητικά, “επιζήμια” για τους εκάστοτε κυβερνώντες και αρμοδίους, “βούτυρο στο ψωμί” όσων κάνουν τα κομματικά ή άλλα, παιχνίδια τους.
Δόθηκαν σφοδρές μάχες. Πιστέψτε μας. Και από πρόσωπα που δεν πρόκειται να το “διαφημίσουν” ποτέ, ενώ, κάποια από αυτά, κατηγορήθηκαν και κατηγορούνται από ορισμένους και για το... αντίθετο!
Τα περί κατάργησης και καρατόμησης του ΕΟΤ, όπως συμβαίνει με εκατοντάδες άλλους δημόσιους φορείς και οργανισμούς, δεν ήταν σενάρια δημοσιογραφικής φαντασίας. Ήταν συγκεκριμένες εισηγήσεις και μάλιστα είχαν περάσει ως έγγραφα στη δημοσιονομική “ατζέντα” και έφθαναν σε γραφεία κέντρων λήψης αποφάσεων.
Μετά και τα καταιγιστικά γεγονότα του τελευταίου διμήνου, προς στιγμήν, φοβηθήκαμε ότι χάθηκε η παρτίδα. Και στην πιο κρίσιμη στιγμή. Και επιστρέψαμε στα χαρακώματα.
Ξέρετε τι αναφώνησε σημαίνον κυβερνητικό στέλεχος σε διυπουργική σύσκεψη στις αρχές του μήνα;
Κλείστε το πια αυτό το μαγαζί, να ησυχάσουμε!”. 
Με τους μισούς παριστάμενους να κουνούν το κεφάλι συγκαταβατικά...
Το σενάριο αναδιοργάνωσης του σχήματος Υπουργείου Τουρισμού και ΕΟΤ που προτείνει το νομοσχέδιο είναι το ηπιότερο όλων όσα είχαμε ακούσει ή διαβάσει στα διάφορα σχέδια που κυκλοφορούσαν. 
Όπως επισημαίναμε προχθές, όμως, από την “σφαγή” και την κατάργηση, περάσαμε σε μία “χειρουργική επέμβαση”.
Η οποία, πιστεύουμε, με νέα προσπάθεια και συντονισμένες κινήσεις, με τεκμηριωμένες αντιπροτάσεις και ρεαλιστικά επιχειρήματα, μπορεί να καταλήξει... “λαπαροσκοπική”, μέχρι το τέλος Ιανουαρίου. 
Από πολλές πλευρές, έχουμε μηνύματα ότι υπάρχουν τα περιθώρια. 
Και ότι πέραν της μετακίνησης της Ειδικής Υπηρεσίας Επενδύσεων, που είναι ένα “απόλυτο”, σε πολλές από τις άλλες διατάξεις μπορεί να γίνει αυτό που λέγεται: διαβούλευση...


3 σχόλια:

  1. Για το θέμα του Ε.Ο.Τ. προσωπικά, ακόμη περιμένω από εσάς να διατυπώσετε μία άποψη για το πως αντιλαμβάνεστε το ρόλο του Υπουργείου (και όχι μόνο του Ε.Ο.Τ.) στη σύγχρονη διοικητική πραγματικότητα. Σε τι για παράδειγμα συνίσταται ο επιτελικός ρόλος του Υπουργείου, ποιες θα έπρεπε τόσα χρόνια να είναι οι αρμοδιότητές του κ.λπ., κ.λπ. Ποτέ δεν είδα από εσάς για παράδειγμα, μία αναλυτική εξειδικευμένη τοποθέτηση για τις υφιστάμενες αλληλεπικαλύψεις δομών και αρμοδιοτήτων μεταξύ των εν λόγω φορέων. Πολύ λόγο έχετε κάνει μόνο για τον Οργανισμό και ελάχιστο για το Υπουργείο. Τουλάχιστον, το ν/σ προτείνει κάτι προς αυτή την κατεύθυνση. Επίσης, είναι εμφανές ότι το πρώτο θέμα που θα έπρεπε να απασχολεί είναι το τι θα γίνει με τους εργαζόμενους τόσο του Ε.Ο.Τ. όσο και του Υπουργείου, δεδομένων των αλλαγών που επίκεινται μέσω του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Γιατί κακά τα ψέματα κύριοι...η υφιστάμενη κατάσταση είναι αδύνατον να διατηρηθεί επ' άπειρον. Εάν τελικά θέλουμε ουσιαστικούς ρόλους για όλες τις διοικητικές δομές του τουρισμού, θα πρέπει να διατυπωθούν όχι μόνο οι γενικές κατευθύνσεις και η στόχευση, αλλά κυρίως, οι τρόποι και τα μέτρα με τα οποία αυτή η στόχευση μπορεί θα επιτευχθεί. Κάτι το οποίο, από την άποψη τουλάχιστον των δομών, το ν/σ προτείνει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κατ' αρχάς συγγνώμη για την καθυστερημένη απάντηση, αλλά είναι μία δύσκολη μέρα σήμερα. Επί της ουσίας:μάλλον δεν μας παρακολουθείτε τόσο προσεκτικά όσο υποστηρίζετε αλλά κατανοητό, όπως και το ότι δεν έχουμε τον χρόνο να ψάξουμε 2.000-3.000 αναρτήσεις για να σας επισημάνουμε όσα έχουμε κατά καιρούς σχολιάσει και προτείνει. Όπως για παράδειγμα ότι δεν μπορεί ένας Οργανισμός να κάνει ταυτόχρονα αδειοδότηση, πιστοποίηση και έλεγχο ή ότι δεν έχει πια το δυναμικό να παράγει Μελέτες ή να χειρίζεται πρωτογενώς θέματα μεγάλων τουριστικών υποδομών και επενδύσεων.
    Και δεν μπορούμε να εξαντλήσουμε ένα τέτοιο θέμα μέσα από μία απάντηση σε ένα σχόλιο.
    Το ισοζύγιο αναφορών μεταξύ ΕΟΤ και Υπουργείου φυσικά και είναι ανισοβαρές υπέρ του ΕΟΤ, διότι στα τρία παρά κάτι χρόνια που είναι το blog στον αέρα, ο ΕΟΤ είναι αυτός που βρίσκεται στο επίκεντρο της επικαιρότητας, της ειδησεογραφίας και των εξελίξεων. Και όλα αυτά τα τρία χρόνια, το υπουργείο παρέμενε ανύπαρκτο, μία ισχνή Γενική Γραμματεία πνιγμένη στο "τέρας" του υπουργείου Πολιτισμού, συνένωση που είχαμε επικρίνει σφόδρα.
    Και εμείς από την πλευρά μας, δεν είδαμε ποτέ από την πλευρά των εργαζόμενων του υπουργείου μία εμπεριστατωμένη και ολοκληρωμένη πρόταση και ό,τι προέκυπτε σχετικό το αναπαράγαμε.
    Για τον ρόλο του Υπουργείου Τουρισμού, ασχολούμαστε επισταμένως χρόνια τώρα και ειδικά από τότε που επιχειρήθηκε η ανασύστασή του το 2004 ( από άλλα μετερίζια και βήματα)με το εντυπωσιακά τραγελαφικό συμβάν, τότε, να ξεκινάει τον γύρο των συναρμόδιων υπουργείων το σχετικό νομοσχέδιο διακόσιες σελίδες και να επιστρέφει 40!
    Φυσικά, εφόσον ζητάτε τη γνώμη μας, θέλουμε ένα ισχυρό επιτελικά υπουργείο, με όλες τις "βαριές" αρμοδιότητες σχεδιασμού και παραγωγής πολιτικής, στρατηγικής, με θεσμικές αρμοδιότητες επί βασικών τουριστικών υποδομών, με το one stop shop για τις τουριστικές επενδύσεις κ.α.
    Ρεαλισμό και εξορθολογισμό προτείνουμε και δεν είμαστε από αυτούς που πιστεύουν ότι στη σημερινή συγκυρία ο ΕΟΤ πρέπει να παραμείνει ένα αυτοτελές προστατευμένο σύστημα, αλλά να εξελιχθεί και να προσαρμοστεί στις συνθήκες και νέες απαιτήσεις.
    Για τους εργαζόμενους, δεν νομίζω ότι υπάρχει κανείς από εμάς που να μην το θεωρεί θέμα προτεραιότητας.
    Ταύτα προς ώρας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. πολλά θα μπρούσε να σχολιάσει και να απαντήσει κανείς στα παραπάνω .Θα σταθώ όμως σε ένα θέμα . Το θέμα των αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα του τουρισμού έιτε αυτές ασκούνται απο το ΕΟΤ είτε απο το Υπουργείο . Πρίν την κατάθεση του νομοσχεδίου φρόντισε η πολιτική ηγεσία να απαλλάξει τον δημόσιο φορέα απο αντικείμενο με το πρόσχημα της απλούστευσης διαδικοσιών χορήγησης αδειών για τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα ,αλλά και για την εκπαίδευση . Δύο κατηγορίες επαγγελματιών θίγονται άμεσα με αυτές τις ρυθμίσεις . [οι ξεναγοί και τα ρεντ α καρ ] Με το νομοσχέδιο προετοιμάζεται η απαλλάγή περισσοτέρων αρμοδιοτήτων όπως αυτή της διαφήμισης της πιστοποίησης και αδειοδότησης .Είναι πρόταση των μεγαλοξενοδόχων και μεγαλοεπιχειρηματιών του κλάδου απο την δεκαετία του 90.Σημείο που παραμένει ασχολίαστο είναι η κατάργηση των περιφερειακών διευθύνσεων τις οποίες καταργεί το νομοσχέδιο αφου το αντικείμενό τους το μεταφέρει στο υπουργείο στό κέντρο.Συνοψίζοντας αυτό που επιχειρείται σήμερα είναι η συρρίκνωση των αρμοδιοτήτων του δημόσιου φορέα , η μείωση των θέσεων εργασίας που θα οδηγήσει σε εφεδρεία τους εργαζόμενους ,κατόπιν επιταγής της τρόικας , και τέλος να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των μεγαλοεπιχειρηματιών του κλάδου .Το ζητούμενο όμως ειναι άν έστω και με αυτά τα δεδομένα οι αλλάγές θα ωφελήσουν τον τουρισμό ναι ή όχι?

    ΑπάντησηΔιαγραφή